Det här med att ta sig tid.

Eftersom att klockan är halv tolv och jag nog borde läsa det sista kapitlet ur Marx men orkar inte, så tänkte jag att jag faktiskt skulle slå rekord och skriva lite. Två gånger på typ två dagar, omg! Nå.
Hej. Livet är väldigt annorlunda nu än för en månad sedan. För en månad sedan bodde jag i flyttkartonger i Stuvsta, jag hade semester från ett ganska tröttsamt jobb, jag var ledig mest jämt. Min största stress var att flyttpacka, få ihop livet och ta med sig det till Uppsala. Nu har jag flyttat, snart ska jag flytta igen. Jag har börjat i en klass med 125 stycken nya människor, varav kanske hälften jag fortfarande aldrig har pratat med. Jag har lärt känna en massa fina och fortsätter hälsa på nya. Jag har varit med om jordens roligaste insparksvecka, jag har gått runt i stan utklädd till fisk i x antal dagar. Jag har läst Platon, Aristoteles, Hobbes, Rousseau, Mill och Marx, jag har skrivit PM och jag har haft seminarium och föreläsningar. Och jag har börjat få tentaångest. Första tentan är på tisdag, och även om man faktiskt har läst nästan allt man ska ha läst, varit på alla föreläsningar och seminarium och knappt pratat annat än politik och politisk filosofi, så känns det läskigt. Jag menar, jag har ju aldrig skrivit en tenta förr. Jag vet liksom inte riktigt vad som förväntas.
Det är med andra ord mycket. Men det är kul. Idag var jag (när jag helt tröttnat på Marxs fruktansvärt tillkrånglade meningsbyggnader) på ideologidebatt i universitetshuset. Att få höra partirepresentanter faktiskt gå tillbaka till värdegrunden var väldigt intressant, och det känns väldigt bra att jag lyckats hamna i ett sammanhang där det inte bara är jag som tycker det. Alla som var på debatten var där för att de ville, för att de var intresserade, och ingen satt och var uttråkad som situationen antagligen varit i gymnasiet/annat sammanhang. Det känns faktiskt som att jag hamnat rätt.
Det känns dock som att jag skulle behöva ta mig tid att prata med folk hemifrån lite också. De där människorna jag känt i mer än fyra veckor. De som känner mig på lite fler plan och sånt. Men det är svårt att hitta tiden, om du känner dig manad får du gärna slå en pling nån dag. Efter tentan känns det som att det kanske kan finnas lite mer marginaler. Fast då har vi å andra sidan nästa delkurs, 8 veckor, 2500 sidor, hälften på engelska. Men den dagen den sorgen. Nu; sömn! Imorgon; rösta! Och ha sista seminariet, plugga och sedan förhoppningsvis ett träningspass.
Jisses. Klockan blev plötsligt över ett. Telefonsamtal mitt i ett bloggskrivande är typiskt dåligt för gå-och-lägga-sig-i-relativt-god-tid-planerna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0