Låt oss revoltera!

Ikväll har jag blivit inspirerad. Jag har den fantastiska förmånen att vara ungdomsledare i SMU, och jag och min vän Karin är ledare för 5 stycken tjejer som går i nian respektive ettan på gymnasiet. Alla dessa tjejer är fullkomligt fantastiska, och de påminner mig om hur det var att vara 15 och vad som var viktigt då, vad som spelade roll. De påminner mig väldigt mycket om mig själv när jag var i deras ålder. Och jag blir glad av det men också frustrerad.

Jag vill på något sätt göra ett intryck. Försöka väga upp för alla krav på perfektion de har på sig. Få dem att förstå att de inte bara duger precis som de är, utan att de är helt och hållet fantastiska. Att de är smarta, begåvade, vackra. Få dem att inse att sättet jag höll på på när jag var i deras ålder, med att hela tiden tracka ner på mig själv, min kropp, mitt sätt att vara, inte gör en kotte lyckligare och allra minst en själv. Att det helt enkelt inte är värt att lägga alltför mycket vikt vid vad alla människor kan tänkas tycka. Som om de bryr sig i vilket fall. Att på något plan våga börja inse att man är grym precis som man är. Att ens kropp är det mäktigaste man någonsin kommer att äga, och att man måste älska den, njuta av den, ta hand om den. Att livet blir så mycket roligare då.

Det är lite därför jag håller med kvinnan jag hörde på radio som sa att hon tyckte att Våtmarker av Charlotte Rocher borde vara obligatorisk läsning för alla på gymnasiet. För att den boken helt enkel lägger ribban någon helt annanstans än resten av vårt hårlösa, väldoftande samhälle gör. Väger upp lite. Visst, den är rätt äcklig på sina håll och jag var lätt illamående mest hela tiden då jag läste den, men samtidigt kunde jag inte lägga den ifrån mig. För den är så viktig (och rolig!). Den visar en tjej som inte alls tycker att allt det här vi ska tycka är äckligt med våra kroppar är det. Äckligt, alltså. Hon gillar det mesta som har med hennes kropp att göra, flytningar, snor, inte ens hennes hemorojder är ett problem. Hon pratar väldigt avslappnad om allt det där vi helst inte ens ska erkänna finns. Allt vi knappt vet är normalt eftersom det fortfarande är totalt tabu att tala om det. Köp här.

När ska det få vara nog? När ska vi inse att vi nog inte blir särskilt mycket lyckligare av en deo som säger sig ta bort den där "stickiga känslan" (som vi inte ens visste att vi hade) under armarna när man just rakat sig? Att vi kanske kan känna oss "säkra hela dagen" även om vi inte använder ett specialdesignat trosskydd för hipsertrosor vareviga dag? Men det är ju onekligen en bra affärsidé att få tjejer att känna att de måste köpa nåt för att inte vara äckliga.

Nej, hörrni. R E V O L U T I O N !

ps. Appropå revolution; Passa på att sluta stödja OB fluer och Libresse och tjacka världens bästa uppfinning istället. Miljövänligt, billigt, smidigt, och sjukt bra helt enkelt. Rekommenderas varmt. Gör't och vinn!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0