gratis är godast och tidsfördriv

Det är trevligt att luncha med gamla kollegor som bjuder på fisk- och skaldjursgratäng när man har 92 kr kvar på kontot och gratängen kostar 80. Stig är snäll, han. Dessutom bjussar han på kyrkskvaller, vilket alla vet är den bästa sorten. Och så sa han att jag kanske kan få jobba extra på nån konsert under hösten, vilket både skulle vara rätt trevligt och ge i alla fall lite extra klirr i kassan. Dessutom utlovades en påminnelse om kommande bluesspelning med Basse på Stampen. Vore kul att slutligen pallra sig iväg och lyssna på dem. Det har jag sagt rätt länge nu.

Bara 3,5 timmar kvar på arbetsdagen nu. Sedan bär det av till Josse där det ska ätas sallad och räknas matte. Tänka sig vad mycket gratis mat jag får idag! :D Höjden av lycka, speciellt såhär dagen före löning.

Dessa 3,5 timmar tänkte jag spendera med att bräddra igenom boken En gång i livet, 40 listor, 401 tips av Jan Törnqvist. Vi snackar alltså saker att göra innan man dör. Också tänkte jag att ni skulle få se vilka poäng jag hittills samlat på mig. Ok? :)

  • Badat i Döda havet: 2 poäng
  • Badat i de varma källorna Blå Lagunen på Island en vinterdag: 3 poäng
  • Tänt ett ljus i Födelsekyrkan i Betlehem: 1 poäng
  • Kollat utsikten från en av Roms sju kullar: 1 poäng
  • Sjungit med i allsången på Skansen i Stockholm: 1 poäng
  • Låtit ögonen tåras när jag åkt genom A small world på Disneyland i LA: 1 poäng
  • Myllrat i Istanbul i Turkiet, där Asien och Europa möts: 1 poäng
  • Gå sakta på Via Dolorosa i Jerusalem: 7 poäng
  • Mött någon framför Blå Moskén i Istanbul: 3 poäng
  • Sett Gaudís byggnader i Barcelona: 2 poäng
  • Deltagit i en gudstjänst vid Peterskyrkan i Rom, ledd av Påven: 2 poäng

Så. Än så länge har jag alltså samlat på mig 24 poäng. Jag vet inte om det är mycket eller lite, men alla ovanstående upplevelser var upplevelser att minnas för livet. Rolig bok! (Men det tog visst inte ens en timme att skriva denna lista...)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0