Vägen till lycka

Jag är glad över att få sitta inne och jobba i stickad tröja idag när det är så kallt och blött ute. Dessutom har jag möjligheten att sitta och bläddra i inspirerande, nyutkomna böcker. Har fastat i Kajsa Ingemarsson och Karin Nordlanders bok DRÖMLIV - Lycklig på riktigt. Den har ett sjukt fint omslag och sätter ord på en väldig massa sanningar.

Det här med lycka är väldigt intressant. Jag tror att vi har en väldigt snedvriden bild av vad lycka egentligen är. Många av oss blandar nog ihop lycka med eufori, vilket förstås ger resultatet att man inte kan vara konstant lycklig. Dock tror jag att Karin och Kajsa har en viktig poäng i att lycka egentligen är något annat, något som genomsyrar ens liv och som man har som grund. Att man kan vara lycklig och ändå ledsen ibland, arg ibland.

I vårt samhälle matas vi hela tiden med att det är samma sak att vara lycklig som att vara lyckad. Eller, att man blir lycklig av att vara lyckad. Det är väl därför vi fortsätter konsumera, fortsätter prioritera de saker som "ska" leda oss rätt i livet, till ett lyckligare och bättre liv? Den där handväskan, den där bilen, den där tv:n. Och visst, de där sakerna kan göra dig glad, men tro inte att de gör dig lyckligare.

Jag tror att lycka handlar om att vara medveten om vad som händer runt omkring en, och att välja hur man ser på saker. Vi kan ha kontroll över våra tankar och känslor, bara vi väljer det. Och då menar jag inte på ett bekämpande sätt, att tysta ner känslor, det blir ingen lyckligare av. Men att kanske välja att inte bli upprörd om tåget är försenat, att fokusera på tillgångar istället för brister och verkligen försöka vara tacksam över vad varje dag ger en. Vi är uppfostrade med att fokusera på brister runt omkring oss, om det så handlar om våra kroppar, våra hem, jobbet eller världen i övrigt. Jag lånar ett exempel från ovan nämnda bok; se på nyheterna. Man rapporterar  om att ett plan störtat men inte att tusentals flugit utan några som helst problem världen över idag.

Samma sak gäller förhållandet med oss själva. Reklamen manar oss att komsumera för att bli snyggare och därmed lyckligare. Vi har så mycket lättare för att svara på vad på våra kroppar vi är missnöjda med än vad vi är mest nöjda med. Det är så lätt att glömma bort att uppskatta att vi är friska, att vi kan läsa, höra och se, har jättesnygga ben eller vackra ögon. Vi ser bara celluliter och för tjocka lår, och vi gör därmed oss själva en sådan otrolig otjänst. Vad spelar celluliter för roll om du äger världen?

Så för att försöka börja fokusera mer på det positiva i livet tänkte jag att jag skulle göra en tacksamhetslista. Kanske blir detta ett återkommande fenomen här i bloggen, kanske lyckas jag inspirera någon att göra sin egen lista. Here we go, dagens tacksamhetslista:

  • Jag är frisk och ikväll ska få använda min kropp till att prova på en ny träningsform; step/styrka.
  • Det blev jättefint med de nya ljuslyktorna jag hängde upp i fönstret igår.
  • Jag fick vakna brevid en av världens finaste personer imorse.
  • Jag får sitta inne i värmen och jobba idag när det är kallt ute.
  • Mina fantastiska, inspirerande vänner.
  • Jag har en varm och skön stickad tröja på mig idag.

Tacksamhet behöver inte vara svårare än så. Vad är du tacksam över?

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0