Bloggarnas fantastiska värld

Bloggvärlden är intressant. Hela fenomenet är ju liksom ganska godtyckligt. Satt och kastade ett öga på blogg.ses topplista över mest lästa, och högst upp har vi Foki. Där kan man se bilder på hennes frukost, outfits och lite googlade bilder på bisarra väskor, skor etc. Hon hade även lagt upp en bild på hennes statistik vilken visade att hon hade haft drygt 49.000 besökare en dag.

Vad får 49.000 olika personer att gå in på en sida och läsa om absolut ingenting? Hennes blogg liksom de allra flesta bloggarna på topplistan handlar just om ingenting. Man skriver om vad man har gjort en dag, vad man ska göra framåt kvällen och i vilka kläder man gör det. Uttrycker man en åsikt så är det väl alltsom oftast i stil med "pälsmössan - hot or not?" alternativt ett försvarstal mot nätmobbning.

Det får mig att undra vad syftet är. Handlar det om en dröm om att tjäna pengar på sin blogg, så som många faktiskt gör idag? Om bekräftelse? Om att bli lite sådär kändis? Jag tror att det är alltihop. Klart att du vill ha komplimanger för din nya tröja, och det är ju häftigt att ha råd att shoppa loss ordentligt var och varannan dag. Men jag tror också att det är riskabelt att vika ut sig på det sättet, med detaljinfo om allt man gör uppiffat med bilder. Med risk för att låta som din mamma, men du vet faktiskt inte vem som läser.

Finns du inte på nätet så finns du inte, punkt. Allas liv är så otroligt intressanta, och på ett sätt kan jag tycka att det finns ett syfte i att degradera kändisstämpeln lite, att det inte bara är filmstjärnor som får synas. Men ärligt talat, hur intressant är det egentligen att läsa om en totalt okänd persons frukost!? Jag kan tycka att det är lite kul att läsa om vad ens vänner gör om dagarna, men en total främling? Men det är väl lite det som är grejen, tillslut känns det som att man känner personen i fråga.

Okej, någon kanske tycker att jag kastar sten i glashus nu. Och ja, jag skriver också totalt onödiga inlägg då och då, vardagsinlägg om vad jag äter till middag. Men jag ifrågasätter nog mer att folk läser än att folk skriver. Och jag ser ju själv att när jag uttrycker en åsikt eller bearbetar ett intressant fenomen är det fler som läser. Och det förstår jag. Men det är ett väldigt intressant fenomen faktiskt, bloggsfären. Många åsikter finns det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0