Från Tahrir

Hej Sverige! En hälsning ifrån händelsernas Kairo. Vi bor ungefär tio minuter från Tahrirtorget och här hos oss är det lugnt, men tio minuter bort så är det rätt galet. I fredags var det den gigantiska demonstrationen och den var mest som nån slags festival. Popcorn och majs såldes i vartannat hörn och folk målade flaggor på varandras händer. Mina vänner som jag reser med fick besvara diverse frågor om hur hela västvärlden ser på sharia, islam, Egypten och så vidare. Ett jobb jag ändå tror att det klarade rättså bra. Människor protesterar mot ett dokument som ger militären politisk makt och som skulle få dem att stå över lagen när parlamentet ska bildas.
.
Men igår förändrades saker och ting. Jag och fyra personer till gick förbi Tahrir på förmiddagen och möttes av en rätt bisarr syn. Ett kanske 50-tal demonstranter stod på torget omringade av uppskattningsvis 300 militärer och poliser. Just när vi var där var det lugnt, men senare under eftermiddagen slog militären till och antalet skadade steg snabbt till 80, 100, 500. Idag har protesterna fortsatt, och de allra flesta demonstranterna är fredliga och militären slår tillbaka med tårgas, gummikulor och batongslag. Temporära sjukhus har upprättats och de skadade bärs in på löpande band. Nu är antalet döda uppe i 5 och drygt 1100 skadade enligt CNN. Så, det hela är helt sjukt, men vi är försiktiga och håller oss undan och kollar mycket nyheter på hotellet.
.
Jag skriver nu på en lånad dator som bör återlämnas, men det kommer nog fler uppdateringar snart, om inte annat när vi kommit hem. Var inte oroliga, vi är försiktiga, men det egyptiska folket behöver våra tankar och böner nu.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0