Länkfest länkfest hela daaan!

Efter lite ohämmat googlande så har jag hittat en hel massa användningsområden för gårdagens investering, kokosnötsoljan. Det bör kanske tas med en nypa salt eller så, jag har inte gjort några egna försök och heller inte använt mig av nån omfattande källkritik. Men i och med att det är helt naturligt och ekologiskt så tänker jag att det i princip bara är att testa! Kul med en alltialloprodukt ju.

  • I ett forum ges tipset att den kan användas som deodorant, för att undvika aluminiumkloriden i vanliga deodoranter. Aluminium är ju inte så himla snällt liksom. Här diskuteras även en hel massa annat gällande OCM och liknande no poo-ande (no poo står för no schampoo, men används ofta även gällande okemisk, naturlig hudvård).
  • I ett annat diskuteras hur man kan använda oljan för att motverka köldeksem och kanske även psoriasis pga dess återfuktande och antiinflammatoriska egenskaper. Även andra hudåkommor som finnar och blåsor ska bli bättre.
  • I en tillsynes google translatad artikel på Lifemojo kan man läsa en hel massa användningsområden, däribland att ha det i håret för att motverka mjäll och löss och torr hårbotten, att det är en effektiv fuktighetskräm, att laucinsyran i oljan kan hjälpa till att motverka hjärt- och kärlproblem, ska tydligen fungera för att effektivisera viktnedgång, stärka immunförsvaret och hjälpa vid t.ex. urinvägsinfektioner.
  • Här får vi tips om hur man använder det i håret, och att den fungerar utmärkt som massageolja.
  • Den här bruden är OCM-frälst och man blir ju pepp alltså.
  • Här och här är två källor som hävdar att kokosolja har ett naturligt skolskydd på omkring spf 20. Men här bör man nog vara försiktig, många andra hävdar ju att man snarare blir mer solbränd av oljan.

Nå. Jag är i alla fall väldigt pepp på att dra igång med denna olja och övriga OCM-grejer nu, och se om min hy blir bättre. Smörjde in benen där jag alltid blir torr igår, och idag är de ju som små barn. Risken finns ju att det blir en hel del hy-grejs i denna blogg ett tag nu, men oh, så intressant ju!


Kommentarer
Postat av: matilda

funkade ansiktsscrubben du gjorde med ricinolja och askorbinsyra? fin blogg:)

2012-05-13 @ 23:04:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0