so fresh and so clean.

Efter att ha snöat in på Junes inspirerande blogg så blev jag, ja, inspirerad. Och idag var jag och köpte de sista tillskotten till min fina lilla okemiska, helt naturliga hudvårdsserie! Jag tänkte försöka mig på det här för att se om min hud kanske blir gladare. Jag har liksom aldrig lyckats hitta nåt som verkligen känns som att det funkar, så varför inte! Så, jag tänkte att det var dags att sprida budskapet och dela med mig av tipsen.
  • Längst till höger har vi en flaska ricinolja. Ricinolja köper man på Apoteket för knappt en femtilapp och det är laxerande, och kan det dra ut skit på ett ställe kan det ju bra ut skit på ett annat. Rincinoljan drar alltså ur porerna och drar ihop dem. Kan vara uttorkande, så om man har torr hud kan man använda den tillsammans med olivolja. Att blanda en del ricinolja med 6-8 delar olivolja är även basen i den så kallade ocm-metoden.
  • Askorbinsyra köper man i kryddhyllan på mataffären, och den kan man blanda med ovan nämnda olja och använda som ansiktsskrubb. Askorbinsyran innehåller c-vitamin och jämnar även ut hudtonen.
  • Näst på tur är en make-up-remover från Åhléns. Oliv Naturell är ekologisk och innehåller inga elaka ämnen. Kostar 45 kronor, och jag använder den främst för att ta bort ögonmejk och läppstift.
  • Till vänster om denna hittar vi ett av dagens inköp: ekologisk kokosnötsolja! Den är väldigt fet (92%) och ska tydligen vara bra för att återfukta huden rejält. Man kan även använda den att steka mat i, för den är väldigt nyttig även invärtes. Vissa har den även som hårinpackning.
  • Äppelcidervinäger neutraliserar ph-värdet och används utspädd med vatten som ansiktsvatten. Även detta jämnar ut hudtonen.
  • Och längst bort i bild har vi en vanlig hederlig flaska olivolja. Används lite till det mesta, men främst i den så kallade ocm-blandningen, där man blandar olivolja med ricinolja och tvättar ansiktet med. Oljan ångas sedan bort med en handduk med hett vatten, ett par, tre-fyra gånger. Detta både rengör och återfuktar huden och man blir ren som en barnrumpa! Man kan även blanda olivolja med strösocker och använda som bodyscrub i duschen. Himla bra det med.
Så, om du är sugen på att sluta sponsra de företag som lurar i oss att vi måste ha tusen kemikalier för att vi ska vara fräscha, testa! Jag har just börjat, och kan inte riktigt uttala mig om några storslagna resultat ännu, förutom att jag känner mig nog så fräsch. Så, det blir alltså dagens tips! Och jag kan verkligen rekommendera att gå in och läsa mer på Junes blogg, hon är ju genit liksom, och hon skriver väldigt bra mer exakta instruktioner om hur man gör. Go go go!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0