Manifestationen.


Det var som ni ser rätt så bra uppslutning på Sergels torg i Stockholm idag. Folk var upprörda, det var bra talare och jag sprang på lite gamla vänner från fordom. Kändes skönt att få höra att andra människor var lika upprörda över dessa händelser som jag. Dock blev jag besviken på att när en representant från Centerpartiet skulle prata så blev hon utbuad redan innan hon hann börja tala. Man hörde inte ett ord av vad hon sa. Jag menar, jag förstår att folk är upprörda, och många hävdar ju att Centerpartiets utrikespolitik lämnar en hel del i övrigt att önska, men att vägra personen att ens få en syl i vädret tycker jag bara är respektlöst. Då kan man väl låta henne prata och bua efteråt om det var så dåligt? Hela konflikten är mer komplicerad än att det bara finns ett sätt att se på saker. Om alla vore lite mindre trångsynta skulle även denna konflikt vara närmare en lösning, och det gäller bägge sidor. Att vägra lyssna på någon bara för att den tillhör ett annat svenskpolitiskt block är ju ett exempel på trångsynthet. Nä, då blev jag lack. Jag tyckte även att det var rätt onödigt att ett par nissar skulle börja bränna israeliska flaggor. Fattar som sagt att folk är upprörda och förbannade, men ändå. Men som sagt, i övrigt var det bra tal, Zaida Katalan var väldigt bra, och generalsekreteraren för Amnesty Sverige liksaså. Alla talare pratade om krav på oberoende internationell undersökning om vad som egentligen hände, att Israel ska ställas till svar för sina brott mot folkrätten i domstolen i Haag och uppmanade till Bojkott på både personnivå och EU- och internationell nivå. Förhoppningsvis så händer något också på den fronten, att det inte bara är tomma ord. Inshallah.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0