De lättkränktas land.

Ibland är det ju rätt otroligt hur lätt det är att få folk att känna sig kränkta. Det har ju gått rejält med inflation i det ordet, jag har ibland svårt att ens ta någon på allvar när de säger piper ett "jag känner mig kränkt!" när typ pendeltåget är inställt. Ännu ett exempel i ledet med lättkränkt folk är Yasmin Eriksson, Ylwa Liljegren och José Martinez som i en debattartikel på Aftonbladet hävdar att det nyinstiftade rökförbudet på arbetsplatser inom Stockholms stad kränker "individens rätt att själv fatta beslut om sin hälsa och kropp." Men alltså. Jobbar man så jobbar man. Om man vill förstöra sin kropp med cigaretter kan man ju fortsätta att göra det på sin obetalda fritid, men rökpauser tar väldigt mycket tid från själva arbetet. På en av de arbetsplatser jag jobbat på tog ordinarie personal rökpaus ungefär 20 min/timme. Vi tog tid. Det är förstås ett extremfall, men det blir ju väldigt tydligt att det tar tid från de ordinarie arbetsuppgifterna. Om man väger in sådana aspekter så tycker jag att det är mer än självklart att man ska kunna kräva att man inte går ut och röker på arbetstid.

Debattörerna tycker även att de beslutsfattande har bristande kunskaper om fysiska beroenden, som ju nikotinberoende är. Att abstinensen som att avstå från cigaretter medför skulle skapa stress och därmed vara ännu skadligare. Ännu en dålig ursäkt. Nikotinplåster, tuggummin, snus. Det finns oändliga möjligheter. Gällande problemet med odör skriver de att "Odör kan ju ha många olika orsaker". HAHA.

Varför tycker man att en sån här fråga är så viktig? Kanske har jag "okunskap om vad ett fysiskt beroende är" då jag själv inte är rökare, och jag kan förstå att det kan uppkomma lite panikkänslor när någon hotar att ta bort ens gift. Men ändå. Att hävda att en sådan här regel är kränkade känns ju väldigt överdrivet. Bör jag känna mig kränkt över att jag på vissa arbetsplatser förbjuds att ha min favoritklänning på jobbet och istället måste ha kostym? Det är ju ungefär samma logik. Du får fortfarande röka det sista du gör innan du börjar arbeta och det första du gör när du slutat. Har du en obetald lunchrast borde du rimligtvis få röka även då. Däremellan kan du tugga tuggummin, eller, kanske till och med försöka ta den här chansen till att dra ner på rökandet? Ett gyllene tillfälle ju.

Kommentarer
Postat av: Terjerachel

Great site!!!

2012-03-13 @ 11:10:19
URL: http://terjerachel.blogetty.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0