Muffinsbak.

För ett tag sedan bakade jag kolamuffins med vit och mörk chokladglasyr. De var minst sagt uppskattade och deras rykte har spridits långväga. Så eftersom att glädje är roligare och bättre när den delas så tänkte jag dela med mig av hur man gör dessa små bitar av himmelriket. Jag bakade dem nämligen ikväll.

Gör såhär:


Börja med att blanda 2 dl vatten, 85 gr smör, 85 gr strösocker och 1 msk ljus sirap i en kastrull. Låt detta smälta medan du rör om hela tiden så det inte bränns. Koka upp och låt det sedan sjuda i ca 5 min. Tag av från plattan och låt svalna.

Blanda under tiden 3 msk mjölk med 1 tsk vaniljarom i ett glas. Tillsätt 1 tsk bikarbonat och rör tills att den lösts upp helt.

Mät upp 225 gr vetemjöl och 3 msk kakao, och sikta ner detta i en bunke.

Häll i sirapsblandningen och rör till en smet. Var nog med att blandningen har svalnat ordentligt, annars blir smeten tjock och svårhanterlig.

Häll upp i formar (gärna käcka färgglada från Designtorget), typ till två tredjedelar av formen. Och så stjuts in i mitten av ugnen på 180 grader i ca 20 min.

Peta lite med en tandpetare eller tändsticka och kolla så att det är klart (och passa på att smygvisa nya nagellacket lite när du ändå är i farten).

Medan muffinsarna svalnar är det dags för glasyr! Om man gör såhär blir det ganska mycket glasyr, så man kan ju göra halv sats, det räcker nog. Men jag tog 50 gr mörk choklad, 25 gr smör, 2 msk vatten och smälte ihop i en värmetålig skål över skjudande vatten. När allt är smält och ordentligt ihoprört vispar du ner ca 175 gr florsocker så att glasyren tjocknar. Sedan upprepar du procceduren med den vita chokladen.

Bred ut den vita glasyren på hälften och den mörka på hälften av de avsvalnade muffinsarna. Jag fyllde på med mörk glasyr i mitten på de ljusa, eftersom att den vita glasyren har en tendens att bli tunnare och flyta ut mer. Jag tyckte att det blev finare såhär.


Slutligen hyvlar du mörk choklad på de vita och vit choklad på de mörka. Enklast är att använda en potatisskalare till chokladspånen. Och vips har du (förhoppningsvis) sanslöst goda och mycket tjusiga kolamuffins med chokladglasyr!

Häpp häpp, det var dagens husmorstips. Enjoy!

Kommentarer
Postat av: Richard



Sluta!!!



Nu blev jag ju jättesugen!!! :P

2010-03-19 @ 01:22:06
Postat av: André from Berlin

I don't understand a word but just the picture looking awesome and tasty. :D

2010-03-19 @ 01:25:35
URL: http://twitter.com/varek
Postat av: Hannah

Haha, André. Well, the text is mostly explaining what the pictures show. So if you have a very good eye, you might just figure out the recipie from the pics! :P Good luck! And yes, they are very tasty. :)



Richard: Moahahahaha! :P

2010-03-19 @ 14:34:58
URL: http://hannahochvarlden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0