Åh, Herregud!

 

Jag såg just första avsnittet av Svts nya serie Åh, Herregud! med Jonas Gardell. Hela upplägget är både intressant, tankeväckande, kärleksfullt och provocerande på samma gång. Jag tror att det är bra och dags för att svenskarna får se något som handlar om Gud utan att vara vare sig förlöjligande eller ett försök till skrämselpropaganda. Ärligt och öppenhjärtligt istället. Fint.

 

En präst tog upp en tanke i ett av inslagen; att man någonstans måste välja om man tror att Gud är god eller allsmäktig. En väldigt intressant tanke faktiskt, och jag känner mig lite dum att jag inte satt ord på den själv. För lite så är det väl ändå. Hur kan ondska, sjukdomar, orättvisa och ond bråd död finnas i en värld som styrs av en alltigenom god och alltigenom allsmäktig Gud? Vanligvis blir svaret att människan har en fri vilja, och den viljan kan vara att inte följa Guds vilja, men då återstår fortfarande frågan om det verkligen vore godhet? Skulle en helt igenom god och allsmäktig Gud kunna tillåta att vi behandlar andra människor som vi gör? Jag tror att det är en viktig tanke; är Gud god eller allsmäktig. För en kombination är ju onekligen svårföreställd.

 

Om jag ska välja så är Gud i sådana fall god. Jag ser Gud som den positiva välgörande kraften i livet självt, det som leder oss dit vi mår bäst av att vara. Hintar lite och sådär. Inte bestämmer, för vi har ju en egen fri vilja (hur kan Gud vara allsmäktig om vi har en fri vilja?) utan tipsar lite, pekar ut en väg, ger ett gott råd, en känsla, en riktning. Som en god förälder, liksom. Man måste ju inte lyssna, men det kanske vore en god idé för ens egen och andras skull.


Kommentarer
Postat av: fejs

Hej!



Ingen kritik mot dig eller så, men jag blev lite förvånad över att du inte har tänkt i sådana tankar förut... Det finns något som heter teodicéproblemet som handlar om just detta och är väldigt känt. Jag var lite under intrycket att fundera över just detta borde vara en ganska central del i att bestämma sin tro om man är kristen (vilket jag inte är).



Här kan man läsa en sammanfattning om det:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Teodic%C3%A9problemet

2010-03-03 @ 09:11:49
Postat av: fejs

Det blev något knas med länken, kolla här istället:



sv.wikipedia.org/wiki/Teodicéproblemet



(Om det inte fungerar den här gången heller kan man bara söka på Teodicéproblemet på wikipedia)

2010-03-03 @ 09:14:06
Postat av: Fadren

Ja, det är ju en gammal problematik detta med ont, gott och allsmäktighet. Jag brukar tänka ungefär så här;

i.o.m att (det väldigt omoderna ordet) synden kom in i världen via människans fria vilja (Adam och Eva) och att Gud i sin Helighet är totalt "allergisk" mot den så bröts då relationen mellan Gud och människan. Så däri finns det på sätt och vis en begränsning i hans allsmäktighet. Spelreglerna - om man kan kalla dem så - ger då ondskan, eller Djävulen, makten över världen och människorna med lidande som följd.



Men - genom att tro på nåden som blev uppenbarad via Kristi död o uppståndelse har vi en möjlighet att få den - synden alltså - "bortfiltrerad" från Guds ögon och därigenom få en relation med den allsmäktige Guden som annars bara liksom inte går....och där tror jag att Gud då har möjlighet att utöva sin allsmäktighet. Vilket då blir att Han är både och liksom....



Och vidare - genom räddningsplanen för världen så finns det - i förlängningen - en total seger över ondskan.

2010-03-03 @ 11:28:13
Postat av: Hannah

fejs:

Det är ju inte riktigt så att jag inte funderat kring frågorna innan, utan snarare så att jag inte lyckats sätta så pass enkla ord på frågeställningen som prästen i inslaget lyckades med. Jag tycker helt enkelt att det var en väldigt bra och tydlig formulering på en väldigt mycket större fråga än vad som oftast kan förklaras med en mening. Så, jo. Jag har absolut funderat kring dessa problem tidigare, det är ju en av de första frågorna man får försöka besvara när icketroende ifrågasätter ens tro.



Fadern:

Hm. Jo, jag förstår hur du tänker. Fast jag har dock lite svårt att få ihop det ändå. Med tanke på att olyckor och hemskheter fortsätter att hända dem som är de allra mest övertygade och fromma. Och vad innebär det tankesättet för dem som inte tror? Betyder det att de får "skylla sig själva" om de drabbas av cancer? (hårt uttryckt kanske, men du fattar poängen)

2010-03-03 @ 15:59:30
URL: http://hannahochvarlden.blogg.se/
Postat av: Fadren

Skylla sig själva är inget bra uttryck, isf får vi väl skylla på Adam o Eva ;-)

Jag har egentligen inga bra svar på dessa "omöjliga" frågor eftersom vi vet vad som gäller och händer i denna världen.

Men jag tror att tankegången måste gå åt det hållet.



Allt detta är ju ett mysterium, som innefattar bl.a dessa intressanta vokabulärer:



Fri vilja - Synd - Guds Helighet - Ondskans makt - Lidande - Död - Själens odödlighet.



Men en motfråga ;-)



Vilken är Guds yttersta avsikt med människan?

för eftersom det är Han som skapat oss borde det väl finnas en sådan :-P



2010-03-05 @ 12:49:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0