Murar och ordförbud.

Vissa muslimska grupper i Malaysia vill förbjuda icke-muslimer att använda ordet Allah, vilket bokstavligen betyder Gud, eller guden. Arabiskan har använt ordet Allah för gud i alla abrahemitiska religionerna, även innan islams uppkomst. Att dessutom förbjuda människor att uttala ett visst ord är ju helt befängt. Vad ska de då kalla sin gud om de inte får kalla honom för Gud? Sedan när kan man ta patent på ett ord, att få uttala det och använda sig av det? Nu har högsta domstolen tagit beslut om att man inte kan förbjuda bruket av ordet för icke-muslimer, men detta beslut överklagas. Läs mer om dessa galna händelser på DN.

Dessutom tänkte jag skriva ett par rader om att Israel nu beslutat att bygga ännu en mur (hurra!), denna gång mot Egypten. Skälet uppges vara att hindra afrikanska flyktingar att fly till Israel. När jag hörde detta på radion imorse blev jag helt paff och ändå inte alls förvånad. Vart ska detta sluta? Ska Israel bygga in sig helt och hållet, omgivet av "fiendestater"? För det känns ju väldigt mycket som ett ställningstagande att bygga en hög mur av cement, eller vad denna mur kan tänkas vara byggt av. Dessutom vill jag mig minnas att jag någonstans läste att muren även ska gå ner x antal meter ner i marken, i alla fall vid gränsen till Gaza för att stoppa tunnlarna där det smugglas in mat, byggmaterial, mediciner och vapen. Allt för att isolera ännu mer.

Alltså. Vi lärde oss verkligen ingenting under Berlinmurens tid. Hur tänker man när man bestämmer sig för att stänga in ett helt folk i ett enda gigantiskt fängelse? Nog för att Gaza inte längre är ockuperat enligt konstens alla regler utan har en egen regering, men denna regering har ju inte en susning av en chans att styra landet på annat sätt än de gör nu även om de skulle vilja. De har ingen möjlighet att importera varor, mediciner och byggmaterial för att bygga upp efter kriget. Människor har ingen möjlighet att flytta, plugga någon annanstans, skapa ett annat liv. Israel kanske inte befinner sig inne i Gaza längre, men de bevakar landsgränsen, havsgränsen och luftrummet. Vad är det för typ av självständighet? Det är ett hån.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0