Jared deporterad.

Okej. Jared sitter inte längre på Ben Gurion. Det är ju förstås något positivt. Dock sitter han istället på ett flyg till New York. Det är mindre positivt. Detta betyder alltså att han, efter 8 dygn i en cell på Ben Gurions flygplats, fått avslag på sitt försök att få deporteringsordern återkallad. Han har med andra ord blivit utvisad. Och inte till Prag, där Faith väntar på honom, utan till New York. Vilket ingen riktigt verkar veta varför. Tydligen skulle det "skapa problem" om han åkte till Prag. Det känns väl även som relativt sannolikt att han blivit svartlistad på köpet och alltså kommer att få problem om han någonsin försöker resa in i Israel igen.

Jag är väldigt frustrerad. Självklart är jag glad över att Jared har fått sin telefon tillbaka och är på väg hem till familj och vänner som kan ta hand om honom nu efter denna, antagligen ganska traumatiska, upplevelse. Jag menar, israelisk förhörsteknik är ju rätt världskänd. Men jag är frustrerad. Jag är väldigt frustrerad över att ingenting har skivits i svensk media om detta, över att trots att Jerusalem Post, den konservativa israeliska dagstidningen, skrivit om hans fall så gav det ingenting, jag är frustrerad över att detta land fortfarande har mage att kalla sig demokratiskt trots att de utvisar journalister för att ha "kritiserat staten Israel" och rapporterat innifrån de palestinska territorierna (vilka det är omöjligt att ta sig till utan att passera en israelisk gränskontroll).

Jag är även frustrerad över insikten att Jared är den fjärde personen som jag personligen träffat/känner som blivit deporterad från Israel av diverse relativt luddiga skäl. Alla dessa har på något sätt engagerat sig för de människor som råkar vara palestinier. Nu verkar det dessutom som att Israel har slutat att ge arbetstillstånd för människor som jobbar på olika hjälporganisationer i Östra Jerusalem och på Västbanken, t.ex. Röda Korset och Läkare utan Gränser.

Jag kan inte förstå hur man kan ha mage att fortsätta kalla sig för en demokratisk stat och behandla människor på det här viset. Att avskärma palestinierna så totalt, begränsa deras media, begränsa den humanitära hjälpen utifrån, begränsa land, begränsa import av förnödenheter (som i Gaza). Israel ockuperar de palestinska områdena. En ockupation är menad som en tillfällig lösning, nu har det gått över 40 år. En ockupationsmakt har inte rätt att flytta in sin egen civilbefolkning på området. Det flyttar in nya bosättare nära nog varje dag. En ockupationsmakt har en skyldighet att ta hand om den ockuperade folkgruppen och se till att de har tillgång till sjukvård, mat, etc. En demokrati är delvis byggd på tryckfrihet och yttrandefrihet och åsiktsfrihet. Hur kan Israel fortsätta att bryta mot allt detta ovanstående, internationella lagar, humanitära lagar, demokratiskt grundläggande rättigheter utan att någonting händer!?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0