Heligt förbannad!



Det här är Faith Rowold och Jared Malsin. Flera av er, mina svenska vänner, känner dem, eller kanske främst Faith. Jag lärde känna dem när jag bodde i Betlehem, Faith var volontär på lutherska kyrkan i Jerusalem och har nu varit det i 2 år. Idag fick jag precis veta hon har blivit deporterad tillsammans med Jared som är journalist och fotograf för Ma'an News, en palestinsk nyhetsbyrå lokaliserad i Betlehem. De kom tillsammans tillbaka från Prag på tisdagseftermiddagen och blev hållna på Ben Gurion på grund av så kallade "suspekta tecken" gällande Jared. Faith förhördes i åtta timmar, blev inte erbjuden att kontakta ett juridiskt ombud, fick sin mobiltelefon beslagtagen och blev slutligen tillbakaskickad till Prag. Man vet inte om detta kommer innebära att hon blir svartlistad och därmed inte kommer kunna besöka landet någonsin igen. Jared befinner sig fortfarande på Ben Gurion och hålls kvar tills på söndag då förhör och beslut ska tas. Båda två är amerikanska medborgare.

Låt mig åter än en gång påpeka att staten som gör detta kallar sig själv för "den enda demokratiska staten i regionen". Vad är det för typ av demokrati som utvisar journalister? Vad hände med tryckfriheten? Yttrandefriheten? Det här är ju i praktiken censur. När man börjar deportera journalister och fotografer hoppas jag i alla fall att det innebär att folk börjar vakna och se att det här inte är en demokrati på långa vägar egentligen.

Här kan du läsa BBCs story om det hela.

En av de, annars ganska fruktansvärda, kommentarerna till Jerusalem Post-artikeln lyder såhär:
"According to interrogation transcripts obtained by Ma'an, interrogators had gathered online research into the journalist's writing history, and deemed him a security risk based on his having written articles "criticizing the State of Israel," and reporting from inside the territories. Security risk, or political threat?
Al - (01/14/2010 10:02)"
Hade inte kunnat säga det bättre själv.

Skicka arga brev, tänd ljus, be, blogga, starta facebook-grupper, tipsa Aftonbladet, gör något! Jag är så jäkla förbannad just nu. Vi måste göra något.

Kommentarer
Postat av: Prebenveronica

I kinda like it. Thanks!

2012-03-15 @ 11:25:34
URL: http://prebenveronica.unitblog.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0