Att vara heligt förbannad.

Alltså. Ibland blir man ju heligt förbannad, som det så passande i sammanhanget heter. Till min middagssoppa slog jag på tvn och hamnade framför något som kallas för Bibeln för nybörjare på SVT2. Det är någon typ av realityserie om ett gäng människor som nu ska få möta den kristna tron. Och snacka om den smala vägen. Prästen George pratar om att utomäktenskapligt sex är otukt och garanterat syndigt, även i ett fast förhållande. Nakenhet är totalt fel, kroppen är syndig, hans kollegor insisterar på att hänga upp krusifix hos de deltagande. Abort är fel under alla omständigheter, kvinnans hälsa spelar ingen roll, om barnet blivit till genom våldtäkt eller incest spelar heller ingen roll. De deltagande får besöka en abortklinik för att få en "andra synvinkel", men där får man se film på aborterade foster och de blir alla övertygade över att det är ja, det är fel med abort. Hej, känsloargument! Bibeln håller en säker och trygg, druckenhet är syndigt och hela programmet verkar vilja säga att detta är kristendom. Såhär tycker alla kristna, detta är den kristna läran. Och jag blir så förbannad.
.
För mig handlar kristendom om kärlek. Det handlar om medmänsklighet, om förlåtelse och om empati. Att ta hand om varandra och sig själv. Och framför allt om att inte döma.
.
Hela det här programmet är dömande. Den lesbiska tjejen är syndig, killen som gillar att ragga på krogen är syndig, muslimen är syndig, strippdansösen är "påväg direkt till helvetet". De ska alla frälsas och omvändas, och den smala, hårda och strikta vägen är den enda vägen. Det här programmet visar kristendomen som den dömande, hjärntvättande, syndapredikande kristendomen, den som många av oss försökt bli av med länge. Tack för den, liksom.
.
Det här är inte den kristendom jag tror på. Att inte döma är för mig en grundbult i hela tron, medmänskligheten, toleransen och förståelsen får man på köpet. Världen skulle kunna bli så mycket bättre. Kroppen är en fantastisk gåva som kan ge så mycket glädje och njutning, och den är skapad så av den som skapat oss. Vem bestämmer vad jag får och inte får göra med min kropp? Och mitt mitt sinne, med min själ? Vad ger dig rätten att döma mig? Bara Gud kan döma mig, och var och en måste kunna lita till sitt eget hjärta och sitt eget förnuft och där kunna hitta sin väg.
.
Heligt förbannad var ordet.

Kommentarer
Postat av: Teologen

Jösses vad kasst det där lät. Undras om det ligger ute på SVT-play? Eller nej förresten, inte värt att ödsla irritation.



Hoppas allt väl i övrigt såhär halvvägs till juletid.



/Teologen

2010-12-14 @ 20:30:00
Postat av: malin

BRA HANNAH!

2010-12-14 @ 21:13:52
URL: http://malinlinnea.wordpress.com
Postat av: Hannah

När jag kollade på programmet kollade jag samtidigt på SVT play, och då fanns det ju inte uppe. Men jag kan ju rekommendera det om man känner för att bli lite förbannad en torsdagkväll eller så? Skulle tydligen gå på Kunskapskanalen också, hmpf.

2010-12-16 @ 22:32:24
URL: http://hannahochvarlden.blogg.se/
Postat av: Teologen

Kolade upp, det ligger på SVT-play. Har inte vågat klicka på knappen ännu dock.



Sjukt att public service pengar ska gå till att spä på fördomar om troende. Det är ju såklart spännande att kränga lösnummer med snaskiga rubriker om världsfrånvända förbudsivrare... MEN ... man skjuter liksom förbi målet om det ska vara ett utbildande och utvecklande program.



Kanske ändå ska klicka på visaknappen så att jag kan använda den förmodade irritationen till att bli klar med en del plugg som skläpar efter.



/Teologen

2010-12-17 @ 11:31:18
Postat av: Hannah

Haha, gör't. Jag fick höra att det här var ett av mina bättre inlägg, så jag hävdar att ilska är en bra ingång till att skriva.

2010-12-17 @ 16:46:07
URL: http://hannahochvarlden.blogg.se/
Postat av: Fadren

Bibeln för nybörjare...hmpfff, ingen bra start där liksom....suck...

2010-12-17 @ 23:36:28
Postat av: Hannah

Eller hur, fadren. Bra första intryck? Baah.

2010-12-18 @ 00:28:30
URL: http://hannahochvarlden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0