matte, mat och Jesus



Idag var nog en ganska bra dag att inte få nåt uppdrag på jobbet. Matteprov i helgen som sagt, och pluggande behövs. Har suttit ett par timmar nu, och tar i skrivande stund en lunchpaus bestående av tomat- och mozarellasallad med rostade solrosfrön. Mumma! Josse kommer hit i eftermiddag och ska lära mig dels hur en grafritande miniräknare fungerar, och dels (förhoppningsvis) hur man hanterar e-logaritmer. Jag är inte alls så duktig på det som jag borde vara. Blir förvirrad av alla LN, var när och hur de ska användas. Men hjälpen är nära! Jag ska belöna henne med blodpudding och bacon, väldigt okosher. Kanske ett glas mjölk till bara för att?

Annars hade vi väldigt intressanta diskussioner på tonår igår. Hanna, kyrkans nya ungdomspastor, kom och hälsade på och höll värderingsövningar på temat jämställdhet och lite på konsumtion. Och lite tro också. Väldigt spännande. Intressant att få höra hur pass olika uppfattning man ändå har om saker och ting, och hur olika saker fungerar hemma och sånt. Ett påstående som man skulle ta ställning till var "kristendomen är en jämställd religion".

Jag tänker såhär. Om man läser om vad Jesus faktiskt gjorde och sa så tycker jag verkligen att kristendomen (som ju lägger mest vikt vid just Jesus och Nya Testamentet) är en jämställd religion. Tänk bara på var mot andra så som du vill att de ska vara mot dig, och hur han pratade med skattefifflare och prostituerade, fattiga, dem som ingen annan ville kännas vid. Den samariska kvinnan. Det faktum att en kvinna, Maria, spelar en oerhört viktig roll för att Gud ska kunna födas som människa är intressant. Att hon dessutom får använda sig av sin kropp för att tjäna Gud är faktiskt också rätt coolt. Kvinnokroppen som annars är så skamfylld.

Men sedan finns de ju de där ställena i Gamla Testamentet. Om hur kvinnorna ska vara tysta i församlingen. Hur de ska lyda under sina män. Hur diverse män ser en kvinna, "tyckte hon var vacker och låg med henne". Det finns många bibelställen i GT som gör mig så arg och oförstående. Men man måste nog ändå komma ihåg att det kanske var just därför vi fick det Nya testamentet. Det gamla är just det, gammalt. Det är, för oss kristna, mer historia, en bakgrund till varför saker blev som de blev. Vårt ursprung. Men i och med att vi är kristna erkänner vi NT som överlägset GT. Alltså tycker jag att man kan säga att kristendomen i grund och botten är en jämställd religion.

Sedan är det tyvärr inte alltid så att kyrkan är jämställd. Men det tror jag egentligen inte har någonting att göra med kristendomen i sig, utan mer med traditioner och människor och samhället i övrigt. Jesus ifrågasätter auktoriteter, lyfter fram barnen, de fattiga, de missunnade. Ändå har vi hierarki i kyrkorna, vissa har mer makt än andra, blir giriga och utnyttjar det. Enskilda människors egoism och maktgalenskap (där kan man även placera korstågen mm) får inte blandas ihop med kristendomens värderingar.

Kommentarer
Postat av: Richard



Jag tycker väl inte att Korintierbreven är så värst jämställda.

2009-10-01 @ 14:39:41
Postat av: Hannah

Det beror väl på var man läser någonstans. Exempelvis tycker jag att "Mannen ska ge hustrun vad han är skyldig henne och på samma sätt hustrun sin man. Hustrun bestämmer inte själv över sin kropp, det gör mannen. Likaså bestämmer inte mannen över sin kropp, det gör hustrun." (1 kor 7:3-4). Nog för att det kan låta hårt, men nog är det jämställt?



Men jag håller med om att det finns konstiga verser, som hela raddan om kvinnans hår (1kor 11). Dock bör man komma ihåg att Paulus och Jesus inte är samma person. Paulus har skrivit brev till specifika församlingar i specifika situationer, och Paulus är inspirerad av Gud, visst, men fortfarande bara människa. Han säger det han är övertygad om, hur han har tolkat saker och ting, men det är inte Gud som talar.

2009-10-01 @ 20:05:35
URL: http://hannahochvarlden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0