Sexighet för barn?

Åh, julens alla smaker i min mun samtidigt! Äter i skrivande stund Lejonet och Björnens saffransglass tillsammans med nedan nämnda Marabou Vinter. Så det är julafton för mina smaklökar just nu. Saffran, nejlikor, choklad, ingefära. Jisses vad mumma!

Jag kom på att jag har lovat att skriva ett argt blogginlägg (dock är det lite svårt att vara arg med denna totala julefrid i en skål, men jag ska försöka). Igår var jag och Richard bjudna på 1-årskalas vilket var mycket trevligt och innebar frosseri på alla nivåer, men innan vi drog dit tog vi oss till Solna centrum för presentjakt. Vi gick in på Lekplaneten, en vanlig gammal hederlig (eller?) leksaksbutik. Strosade runt och hittade tillslut en urtjusig trägiraff från BRIO som man kan dra i ett snöre bakom sig, en trägiraff i koppel helt enkelt. Så den fick det bli. Nöjda gick vi till kassan för att betala, och där hade de ett ställ med tablettaskar. Och det är nu vi kommer till det arga. Tablettaskarna såg olika ut med olika tryck, varav en var rosa med texten SEXY. På godis. I en leksaksaffär. För barn. WHAT!? VART ÄR SAMHÄLLET PÅ VÄG!?

Richard frågade den rätt menlösa tjejen i kassan om de hade reflekterat något över det faktum att de säljer godis till små barn med texten SEXY skrivet på. Hon hade inget svar, och tog oss heller inte på allvar direkt. Vi planerade att gå fram och fota, men fegade ur. Hade vart bra med bildbevis här. Men nu har jag inlett Projekt: Skriva argt brev till Lekplaneten, men lyckas inte hitta nån lämplig adress att skicka det till. Verkar bara finnas telefonnummer till butikerna i sig, jag vill ju ha nån kundtjänst, nån vars jobb det är att svara på sådana här klagomål.

Men ärligt talat, barnen idag utsätts för så mycket sexualisering ändå, allt i det övriga samhället handlar ju om sex på en eller annan nivå. Det absolut sista vi och de behöver är väl ändå en produkt som anspelar på sex och som har just barn som målgrupp!? Det är helt enkelt fel. FEL! Haraam! Man kanske skulle skapa en protestlista eller nåt.

UPPDATERING:
Jag lyckades hitta en länk där man kan skicka mail till butiksinnehavaren i Solna. Jag har själv precis skickat ett frågande och förmanande mail, men ju fler desto bättre. Länken hittar du här. Skriv gärna och fråga hur de tänkte, ju fler vi är desto viktigare blir det för dem att faktiskt lyssna. Gör't och vinn!

Kommentarer
Postat av: Elsa

Ja helt sjukt. Starta en protestlista!

2009-11-01 @ 15:29:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0