Bojkott

Med allt som pågår i Palestina i allmänhet och Gaza i synnerhet i åtanke tänker jag än en gång uppmana till bojkott av Israeliska produkter, särskilt de som har fabriker och liknande på de Ockuperade områdena. Det mest aktuella för oss svenskar och särskilt stockholmare är Veolia. Veolia har avtal med SL och kör tunnelbana, tvärbana, mm, och hjälper dessutom till att bygga järnväg och köra tåg på den ockuperade Västbanken. Detta underlättar för de illegala bosättningarna, som är en av de största anledningarna till att konfliken Israel/Palestina är så svårlöslig. Alltså; Veolia borde inte få avtal med Sverige och Stockholms Lokaltrafik. Jag vill verkligen inte finansiera ockupationen och förtrycket varje gång jag åker tunnelbana.

Skriv på här.

I övrigt kan nämnas att Assa Abloy, lås och säkerhetsföretaget, har en fabrik i bosättningen Ariel 10 km in på Västbanken. Detta är alltså ett svenskt företag som också gynnar ockupationsmakten genom att förlägga sin produktion på området, vilket enligt FN och den internationella domstolen i Haag är totalt olagligt. Mer om detta kan läsas här.

Och det sista jag tänkte promota bojkott på idag är SodaStream, vilket liksom ovan nämnda företag ligger i illegala israeliska bosättningar på Västbanken. Det finns alternativ till detta märke, titta bara runt lite innan du köper dig en fascistisk läskmaskin.

Dina val gör skillnad. Sprid informationen!

Kommentarer
Postat av: Solli

svar: bra att du också uppmärskammar detta!



STOR KRAM!

2009-01-13 @ 01:05:47
URL: http://sollis.blogg.se/
Postat av: Eva Guillén

I somras jobbade jag på ett rättvist företag som heter klotet, här i Lund där ja bor! :) Då hade de jättefina smycken, inte bara dem av glas jag visat! :)



Ville bli återförsäljare för deras smycken men har inte haft råd att investera. De är jättefina och glaset som de är tillverkade av är samlat från glasavfall, flaskor, skärvor osv! :D

2009-02-12 @ 14:35:28
URL: http://bodycandys.blogg.se/
Postat av: tjoho

Hur i alls sin dar kan du hålla på uppmana till bojkott.

1. Alla i Israel är definitift inte för kriget i Gaza (många araber bor i Israel)

2. Det är rasistiskt att BOJKOTTA ett folkslag som du precis gör.

3. Hur kan du försöka se till så att oskyldiga barn inte ska få mat i magen bara för att du tar strid för ett folkslag.

4. GET REAL och inse att båda parter missköter sig och att försöka lösa konflikten istället för att önska andra död.

5. Sådans som du är PRECIS LIKA mycket rasisiter som hatar ISraeler som folk som hatar palestinier.

TYPISKT sådana som er med eran ÄCKLIGA DUBBELMORAL!!!!!!!!!!!!

2009-05-29 @ 11:43:37
Postat av: Hannah

Tillägnat Tjoho.

Intressant. Jag är mycket väl medveten om att det bor araber i Israel, jag känner personligen flera av dem. Och jag är också mycket medveten om problematiken i att folket, de civila som kämpar för fred och rättvisa i Israel och Palestina, kan bli lidande av sådana aktioner. Däremot har jag mycket svårt att se hur man ska kunna få STATEN Israel att sluta bryta mot internationella lagar och mänskliga rättigheter utan att använda just det hela vår värld är byggd på; pengar och marknadsekonomi. Att fortsätta finansiera israeliska bolag, och jag syftar främst på dem som utnyttjar det faktum att de har makt över mark som inte är lagligt deras, exempelvis Soda Stream och Ahava, uppmanar ju bara dessa bolag att fortsätta som de hittills har gjort. Det är detta jag anser att man inte bör stötta.



Jag har aldrig påstått att palestinier inte begår fel. Det finns sannerligen fanatiker på båda sidor, men ett grundläggande problem är att i Israel så sitter de i regeringen (Vill även poängtera att jag INTE stödjer Hamas). Bojkott är däremot en effektiv ickevåldsmetod att påverka en situation man tycker är omoralisk.



Och att påstå att jag vill att oskyldiga små barn ska svälta och att jag önskar alla israeler död är ju helt taget ur luften och rent av fånigt. Läs det jag skriver istället.

2009-06-08 @ 13:08:08
URL: http://hannahochvarlden.blogg.se/
Postat av: Indigotravel

Oj, det där visste man inte riktigt, med Assa och Soda Stream. Bra skrivet! :-)

2009-06-08 @ 15:18:21
URL: http://blog.funkum.se
Postat av: Kicki

Bra Hannah!

Du skriver det som är sanning och du låter absolut inte som en rasist! Alla har rätt till sina åsikter och jag tycker att du är vettig!

Jag som tänkte köpa en sodastream haha, men som du sa, finns andra märken ;)



mvh

k

2009-07-01 @ 08:34:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0