Orättvisor och den insikt de medför

Den här veckan är det  Kyrkornas Globala Vecka, och just igår kväll innebar det ett globalt café i Stuvstakyrkan med rättvisemärkt fika och föreläsning om Guatemala. 4 elever från Lidingö folkhögskola och MUL-kursen (Mission, Utveckling, Lärande står det för, kommer dock att byta namn till Möten, Utveckling, Lärande till nästa höst) kom och berättade. De har nyligen kommit hem från en 5 veckor lång resa i Centralamerika och pratade just den här kvällen om Guatemala.

Jag fick lära mig att det under 1900-talet har skett ett folkmord i Guatemala. 200 000 människor dödades, och den korrupta regeringen låg bakom 90% av brotten som ägde rum. Jag fick lära mig att Chiquita (fruktföretaget) var en av de största bovarna i dramat angående att få igång inbördeskriget och därmed våldsrörelsen i hela Centralamerika. Så, köp inte blodsbananer, även om de är KRAV-märkta är Chiquita inte mycket att hänga i ett träd. Appropå bananer fick jag även lära mig att 200 000 plantagearbetare i Costa Rica har blivit sterila av gifterna man använder, att man får ca 1600 SEK i månaden i lön och arbetar 10-12 timmar per dag. Lite kuriosa när vi ändå är inne på bananämnet är att det finns 300 sorter av denn ört och att den ursprungligen kommer ifrån Asien.

Vi fick höra en mans berättelse från när militären kom och brände, mördade och arresterade människor av ursprungsbefolkning på band. Fruktansvärda historier om människor som blir huggna i huvudet med machete, barn som blir utskurna ur sina blivande mödrars mage, långvarig tortyr och flykt. Att människor kan göra sådana fruktansvärda saker mot andra människor kommer jag förhoppningsvis aldrig att kunna förstå. När våra föreläsare sedan berättade att trots allt detta han upplevt, sett och hört ändå var den i sällskapet som skrattade mest, hade snällast ögon och log kom jag att tänka på en man jag träffade i Lifta, Jerusalem.

Den här mannen växte upp i en by vid namn Lifta. Den låg i vad som nu är en del av Jerusalem. 1948 var han och alla andra invånare i byn tvugna att fly i och med Israels bildande och Al Nakba (vilket ska poängteras att det inte är samma sak, många tror att det är själva bildande av staten Israel som araberna benämner som "katastrofen", men detta stämmer inte. Det är det faktum att statens bildande ledde till att 531 palestinska byar förstördes/övergavs och att människor fick fly som benämns som Al Nakba). Nu är byn bara ruiner.

Vår guide berättar om sin barndomsby som nu bara är ruiner

Han guidade oss genom denna dal med ruiner, den dal som varit hans barndomshem. Han visade oss var hans familjs hus låg, var moskén fanns och vart han gick i skola. Husen hade hål i väggar och tak efter bombningar och skogsdungen i botten av dalen var förfallen och igenvuxen. Nu används platsen som ett hangout för folk med drogproblem och liknande, och trots de unga bosättargrabbarna som var på plats när vi var där såg man inget hat i vår guides ögon. Han har sett så mycket vilket har lett till att han har insett att hat inte leder någonvart. Det är stort.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0