Porr, horor och feminister.

Imorse fick jag lyxåka till jobbet. Taxi blev det, eftersom det skett ett mindre missöde gällande bokningskommunikationen, men frågan är om pendeltåget egentligen hade gått fortare. Nå väl, fram kom jag, jobbade gjorde jag och sedan åkte jag till tandläkaren. Där fick jag beröm för mina fina tänder och för att jag verkade sköta mig, jag tackade och fick betala 350 kronor (tack, tandvårdsbidraget!) och sedan åkte jag hem. Gick ner till Gullvi och köpte kantband och knappar, och har satt igång att sy nästa klänning i samlingen. Men det här med knapphål har jag inte gett mig på ännu och aldrig gjort förut, så jag tar en paus och laddar lite.

Men det jag egentligen tänkte skriva lite om är en väldigt intressant bok jag just nu läser. Porr, horor och feminister av Petra Östergren. Väldigt rak titel, en bok jag helst kanske inte sitter och läser på tunnelbanan (av någon fånig anledning, egentligen). Men i vilket fall. Petra diskuterar om vilken retorik radikalfeministerna och hela antiporrrörelsen använder sig av, hur fördömande och trångsynt man är kring vad hon kallar kommersiell sex. Kommersiell sex är alltså ett samlingsnamn för alla typer av sexuella handlingar som utförs för pengar, t.ex. prostitution, striptease, pornografi, etc. Hon tar upp historiska händelser, forskning och rapporter, politiska program och ideologiska slagord. Egentligen tycker jag att alla borde läsa den här boken istället, för jag kommer verkligen inte att kunna göra ett rättvist jobb att återberätta det hon skriver här, då allt är väldigt komplext och välresearchat. Men några rader känner jag ändå att jag behöver plita ner.

Östergren börjar med att berätta att hon själv varit starkt radikalfeministisk porrmotståndare och lärt ut självförsvar till unga tjejer och kvinnor. Hon utgick ifrån att det alla sa om porr, att det var kvinnoförnedrande, objektifierande, att det gestaltade och uppmuntrade till våld, våldtäkt och mord, var sant. Hon hade själv inte sett någon porr, utan litade på dem som sade sig vara mer insatta. När hon senare började göra research till denna bok var hon rädd och illa till mods. Var hon verkligen beredd att bevittna allt det maktutövande, förnedring, våld, och till och med död som hon fått höra att porren var? Hon blev dock förvånad. Hon kom fram till att porren absolut kunde inkludera våld och förnedring, främst då inom den sadomasochistiska genren, men att den lika väl kunde handla om i princip vad som helst. Det kunde vara romantik och vanilj, udda fetischer, påkostade miljöer, avancerade storys, osv. Och vad gällde att kvinnor alltid blev domderade med och bestämda över höll hon inte heller med om. Kvinnor kunde bestämma över och dominera män, kvinnor kunde ta för sig, se till att bli tillfredsställda. Dessutom är porrbranschen en av få branscher där kvinnor faktiskt tjänar bra mycket mer pengar än män. Så varför gäller inte feminismens grundidé, att som kvinna själv få bestämma över sitt liv och sina val, inte för kvinnor inom porr- och sexbranschen?

Mångas reaktion när det gäller pornografi är att det är äckligt. Motbjudande. Att det som gestaltas på filmen är kvinnoförnedrande, för vem skulle vilja utföra det där? Hon kan ju omöjligt vilja bli ejakulerad på av flera män samtidigt. Alltså är det tvång och kvinnoförnedring och fel och borde förbjudas. Så går många gånger även retoriken och logiken på den politiska arenan i sammanhanget. Men när vi drar sådana slutsatser så skjuter vi oss, särskilt som feminister, i foten. För i och med att vi har bestämt oss för att just denna sexuella handling är fel så har vi bestämt att det finns bra sexualitet och det finns dålig sexualitet. Vad man som kvinna får tycka om och vad man inte får tycka om. För det finns faktiskt ingenting som säger att kvinnan i filmen inte njuter till hundra procent av detta, att de finns andra kvinnor som skulle njuta av detta. Bara för att det är något du inte förstår och du inte skulle vilja vara med om någonsin, betyder det inte att det inte finns dem som vill just det. Och vad är det egentligen som säger att dina sexuella preferenser är bättre än någon annans?

Det här tycker jag går igen i ganska mycket inom den feministiska rörelsen. Jag har många gånger reagerat på att man som feminist helst inte ska tycka om traditionellt kvinnliga saker. Att raka sig, tycka om att laga mat och baka, att sminka sig och gå i högklackat, t.ex. Att om man tycker om att göra sig fin inför en man så är man lurad. Du tycker inte om det där egentligen, det är patriarkatets fel. Du är ett offer, du vet inte ditt eget bästa. Det blir egentligen en väldig förmyndarattityd, ett omyndigförklarande av kvinnan. Vilket väl egentligen är precis det som feministerna säger sig vilja motarbeta? Och där är vi tillbaka på ruta ett igen. En kvinna uppmuntras bara att göra sina egna val så länge det är "rätt" val.

Samma tankesätt finns gällande dem som säljer sex. Där finns väldigt distinkta bilder av att alla som säljer sex är drogberoende, tvingade, slutkörda. Östergren tar i boken upp dem som bryter mot normerna, de som själv valt att sälja sexuella tjänster och som trivs med det. Att man som prostituerad faktiskt inte säljer sin kropp, man säljer en tjänst. För om du säljer något så tillhör det sedan köparen. Alltså skulle din kropp därefter tillhöra den person som köpt den, och riktigt så är ju inte fallet. På sin höjd hyr man kroppen för en stund. Eller helt enkelt köper en tjänst. Precis som när man köper massage, eller en matlagningskurs. Bara det att det handlar om sex. Östergren låter sexarbetarna själva komma till tals. Hon vill få liv i en debatt gällande all typ av kommersiell sex, en debatt där flera sidor av frågan faktiskt tas upp och diskuteras på allvar. Där man inte bara klappar på huvudet, tycker synd om och sedan bara vänder ryggen totalt. Där man inte bara följer vad som är bekvämt och norm och undviker det som är tabu. För alla människor fungerar faktiskt inte på samma sätt, vi har olika behov och olika förutsättningar. Och någonstans måste vi nog sluta döma andra och lita på att människor kan ta egna beslut. Och förstås hjälpa dem som ber om vår hjälp att ta sig ur något som skadar dem. För destruktiva beteenden och trasiga människor finns absolut i porr- och sexbranschen. Men de finns ju å andra i alla andra sammanhang också.

Den här texten har inte kommit i närheten av att beskriva alla de aspekter som spelar in i dessa ämnen, men med lite tur jag har inspirerat någon till att läsa boken, att tänka om lite, eller att lämna en kommentar här nedan. Kom igen, lite debatt nu, hörrni! Men allra helst, läs. Boken finns som sagt att köpa här.

Kommentarer
Postat av: Mac

Väldigt tankvärt, och belyser något folk inom alla politiska grenar tenderar att göra. Dvs, precis som du säger, tycka att "Alla idéer är bra, så länge de är rätt enligt oss"

Och roligt att hela fenomenet belyses ur ett annat perspektiv än det idag "politiskt korrekta", dvs att det är fel och fult och dåligt och ska inte pratas om... =)

2010-05-25 @ 23:15:19
Postat av: Hannah

Precis, Mac! Det är så lätt att moralisera över hur andra ska tycka och tänka. Men bara för att det är rätt för mig behöver det ju faktiskt inte vara rätt för någon annan. Roligt att du fann texten intressant. :) Och jag som alltid är så politisk korrekt, att skriva den här texten var lite av en utmaning för mig. :P

2010-05-26 @ 10:26:25
URL: http://hannahochvarlden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0