Manifestation för Ship to Gaza.


Igår var jag på manifestation för Ship to Gaza. Sverige har ett skepp i den så kallade Frihetsflottan som försöker ta sig fram till Gaza med förnödenheter som byggmaterial och mat, då Israels blockad av Gazaremsan stoppar dessa transporter. Frihetsflottan är en humanitär och solidarisk ickevåldsaktion som syftar till att bryta blockaden och öppna gränserna till Gaza för transport av kommersiella varor och personer.

Manifestationen hölls på Mynttorget i Stockholm, och det var ganska så god uppslutning och fin stämning.



Samaa Sarsour från Svenska muslimer för Fred och Rättvisa, talade och hade den finaste outfiten. Hennes pappa befinner sig på skeppet till Gaza.


Jonatan Stanczak från Judar för Israelisk Palestinsk Fred. Hans hustru befinner sig på fartyget.



En mycket bra och inspirerande manifestation var det, och jag hade stort hopp till att förnödenheterna skulle få komma fram. Men imorse fick jag höra på Ekot att israelisk militär nu bordat alla skeppen när det fortfarande befann sig på internationellt vatten, och aktivister har skadats och 10 19 personer uppges ha dödats. Nu har israeliska regeringen utfärdat en censur som förbjuder vidare rapportering om skadade, dödade eller tillgångatagna. Jag är så fruktansvärt förbannad. Du har läsa mer om vad som hänt här eller här. Så fort jag får nys om information gällande protester, marcher och demonstrationer lägger jag upp infon här, och hoppas att alla är med mig. Israel bryter mot, ja, de flesta regler och lagar som existerar i princip. Det här är inte ett demokratiskt sätt att bemöta en ickevåldshjälpaktion. Det är skamligt, fel och fruktansvärt. Mer om detta kommer senare här på bloggen. Solidaritet med det palestinska folket och med hjältarna på fartygen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0