Kroppsnojor.

Imorse när jag åt frukost lyssnade jag som jag ofta gör, på P3. Det var Morgonpasset Helg och de gästades av Julia Skott som driver bloggen Kroppsbilder. Den sidan är lite som en digital simhall ungefär. Där kan man se hur andra människor faktiskt ser ut, att de också har skavanker men är rätt fina ändå. Man kan även se hur lite siffor faktiskt säger om hur man ser ut, antal kilo och BMI-värden säger kanske inte så mycket egentligen. Ganska bra för vår självbild att få se lite annat än superretucherade bilder samt våra egna kroppar i spegeln. Hon Julia sa en väldig massa bra grejer också, t.ex. att de som lyckas gå ner i vikt och faktiskt stanna där är i klar minoritet. De flesta som bantar går upp all vikt igen inom 5 (tror jag hon sa?) år, och då ofta även mer vikt. Så varför hålla på och ångesta sig och plåga både kropp och själ när det ändå inte kommer att ge något? Tortyr helt i onödan liksom. Att lära sig att älska sin kropp med allt den är och allt den inte är är nog något av det svåraste i dagens samhälle, men också en av de saker som skulle ge oss mest. Fokusera på allt den kan göra istället för det man tycker ser fel ut.

Nu verkar jag inte lyckas få igång programmet, men här ska man tydligen kunna lyssna såhär i efterhand, om man är lite mer teknisk än undertecknad i skrivande stund. Här kan du annars läsa vad Julia själv har skrivit om Kroppsbilder och dess syfte. Gör't och vinn, vettja.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0