Utbildningsbryderier.

Jag krasslar och går i söka-universitet-tankar. Det förstnämnda känns tråkigt och det sistnämnda kul men rätt svårt. Har nu i alla fall kommit så pass långt att jag skapat ett användarkonto samt kollat upp att och vart jag ska skicka mitt Matte C-betyg. Framsteg. Men bryderierna kommer ju fram när jag faktiskt ska börja söka.

I första hand kommer jag söka Pol-Kand-programmet i Lund. Och jag vill, vill, vill verkligen komma in just där. Men poängen förra hösten låg rätt nära mina betygspoäng och även om jag ska göra högskoleprovet nu så vet man ju aldrig hur mer går. Så jag måste ju söka något i andra hand. Och där börjar jag fundera; ska jag söka pol-kand-utbildningen i en annan stad som säkert också är jättebra men som jag inte känt lika starkt för, eller ska jag söka intressanta kurser i Lund? Egentligen vill jag ju inte slösa bort CSN på enstaka kurser, och frågan är om det är enklare att komma in på utbildningen ett år sedare ändå. Så det lutar ju emot att söka programmet i någon annan stad i andra hand. Men då återstår ju frågan; vilken? Jag har ju inte den blekaste om vart man ska söka då. Har funderat på Linköping, där kommer jag in och där känner jag dessutom lite folk, men jag har fått känslan av att det mer är en teknisk universitetsstad och då är frågan hur man som statsvetenskaplig inriktare kommer in i känslan liksom. Jag gillar ju det där med att Lund är ett så pass anrikt universitet med traditioner och sånt, och pol kand-utbildningen i Linköping är ganska ny och så. Annars finns ju utbildningen i andra stader. Karlstad? Också ett ungt universitet, men ändock? De har ju en mer akademisk och samhällsvetenskaplig profil. Bah, jag vet inte hur jag ska tänka.

Förhoppningsvis kommer inte andrahandsvalet ha någon betydelse eftersom jag kommer komma in i Lund. Håll tummar, kära ni!

Kommentarer
Postat av: Teologen

Uppsala har en snygg stämpel på sina examensintyg, och en klassisk akademisk tyngd att vila mot också till skillnad mot de unga lärosätena.



Men jag är färgad som du säkert förstått och Lund är nog också en trevlig studentstad.



Helt rätt strategi att inte slösa bort CSN-medel på strökurser.



/J

2010-03-21 @ 21:51:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0