kvinnodag.

Vissa tycker att internationella kvinnodagen har spelat ut sin roll. Det tycker inte jag. Man kan t.ex läsa Elsa Billgrens text för dagen så kan man förstå varför. De där små sakerna som handlar om makt och förnedring och som de allra flesta kvinnor och tjejer jag känner känner igen. Och det finns ju tusen andra exempel. Det kan vara ganska lätt för oss i Sverige idag att tycka att vi minsann inte behöver en kvinnodag, att vi ju faktiskt lever i ett av världens mest jämställda länder. Men det är ju faktiskt den internationella kvinnodagen, och om man nu tycker att vi svenska kvinnor inte behövs kämpas för kan man ju ägna en tanke åt de som i andra länder kanske inte har det riktigt lika lätt. Även om det enligt min övertygelse finns en hel del att uppmärksamma även här i vårt Svea rike.

Annars idag. Färskpressad apelsinjuice och rågbröd på jobbet, sol ute, träningsåterkomst, nedräkning till Berlin, och gratulationer till alla mina medsystrar här i världen. Låtom oss samarbeta!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0