65 saker jag tycker om.


Fina Sandra har gjort en lista på 101 saker hon tycker om. Det inspirerade mig till ett försök göra en liknande. 

1. Att vara i Norrland och sitta uppe och diskutera allt mellan himmel och jord tills klockan blir halv två och det börjar ljusna ute.

2. Att ha en hel säsong av Greys Anatomy på dvd och efter varje avsnitt välja att se ett till, eftersom att man ändå är ledig dagen efter.

3. Att gå till optikern och få nya linser i rätt styrka och se varenda löv på träden på vägen hem. 

4. Rosévin på en kvällssolig balkong med en vän.

5. Att hitta fina gamla plåtburkar från 50-talet på vinden på landet bland all gammal bråte.

6. Lyssna på människor som pratar arabiska på pendeltåget och inse att man nästan förstår vad samtalet handlar om.

7. När man börjar läsa en ny bok och inser att man är fast från första kapitlet. 

8. Att få en syidé och få sätta igång, och sedan sitta och sy i flera timmar i sträck, glömma att äta och vad klockan är och inte sluta förrän man är färdig med projektet. och gärna är en klänning rikare.

9. Kvällpromenader mitt i sommaren på landet när det både hinner skymma och ljusna igen innan man är tillbaka i huset.

10. När någon säger att man har ett fint leende.

11. Skrattgropar

12. När någon man precis skulle ringa ringer upp en. 

13. Mina systrar, alla tre. 

14. När sommaren börjar komma och man bestämmer sig för att lämna jackan hemma när man går till jobbet.

15. Att hitta ett par jättefina blå sandaletter för hundra kronor i storlek 41, prova dem trots att de är en storlek för små och inse att de faktiskt passar ändå!

16. Axlarna på unga män.

17. En ny sorts lösthe i hyllan hemma.

18. Att bli kliad på ryggen.

19. Att hitta en fin klänning på second hand och inse att den bara är lite för stor och enkelt kan sys in.

20. Spinningpass då endorfinerna och svetten flödar.

21. Att vakna av att få solen i ögonen. 

22. Flygplatser när man är på väg någonstans.

23. Ensamdisco i lägenheten eller i sitt rum.

24. Känslan av att vara stark

25. Jordgubbar med mjölk och socker.

26. Frukost.

27. När Alice berättar små sagor för mig.

28. Att höra nostalgilåtar på radio och minnas hur jag och Wiebke startade dansgolvet på Cosmos i Beit Jala. 

29. Att vara utomlands och hungrig, gå in på en oansenlig restaurang och få nästan världens godaste mat.

30. Bli tillägnad arabiska poplåtar på en nattklubb i Cadiz för att man pratade stapplande arabiska med bartendern.

31. Filmen Breakfast at Tiffanys

32. Sova bort en halv dag eftersom att man varit ute och haft jätteroligt till alldeles för sent kvällen innan.

33. När människor omkring en får barn.

34. Att ha långa, förtroliga samtal med mina tonåringar.

35. När man känner sig snygg och nöjd med sin kropp.

36. När man lagar en maträtt för första gången och det blir helt perfekt.

37. Att vara så engagerad i något så att man knappt kan prata om, skriva om eller tänka på något annat.

38. När man kan lägga på lite mer vikt på styrketräningen.

39. Riktiga pappersbrev.

40. Fisk- och skaldjursgryta med vitt vin och saffran.

41. Män som spelar gitarr.

42. Fräknar och rött hår.

43. Att nakenbada och tvätta håret mitt i natten i sjön på landet.

44. Människor som möter ens blick och ler på stan.

45. Jazzmusik.

46. När en ny fas i livet börjar.

47. Att titta på Blues Brothers och prata med i varannan replik för att man sett den så många gånger.

48. Att hamna på en liten bar i Berlin där de spelar Balkanmusik och man dansar och dricker grapefruktöl tills klockan blir tre trots att man jobbat hela dagen och sedan suttit på ett flygplan och egentligen är jättetrött.

49. Att åka bil långt mitt i natten.

50. Åska

51. När min lillasyster på 1,5 år inser att hon är rolig och upprepar det hon just gjort för att man skrattar.

52. Att hitta någon med lika stor diskussionslusta som en själv och sitta och analysera politik, religion, livsåskådning och allt annat i flera timmar.

53. Att träffa min tysk-arabiske bror och genast börja prata någon konstig blandning av svenska, tyska, arabiska, engelska och hebreiska.

54. Att en helt vanlig dag ha på sig sin allra finaste klänning.

55. Rostade mackor mitt i natten när man blivit hungrig eftersom att man suttit uppe alldeles för länge och chattat med vänner långt borta.

56. Ljuset som blir när himlen är alldeles mörkgrå men solen ändå skiner.

57. Jerusalem.

58. När gamla människor berättar om hur de blev kära.

59. Tomat, mozarella och avokado med balsamico och citronpeppar.

60. Att skratta åt gamla internskämt som ingen egentligen kommer ihåg vad de betyder, men som är så roliga ändå.

61. När man träffar gamla vänner man inte sett på jättelänge och inser att man är precis lika nära varandra som innan.

62. Att hålla någon i handen i smyg.

63. Människor som kan bära upp sin kropp och känner sig vackra i den, hur den än råkar se ut.

64. Att ge bort en perfekt present.

65. Kyssa gropen precis mellan nyckelbenen på någon man tycker om.

Kommentarer
Postat av: Klara

det var en enormt bra lista! :) Jag läste den från punkt till... vad det nu kallas. Jag ska nog knopa ihop en själv, tids nog.

2010-06-09 @ 08:03:55
URL: http://passazlatan.blogg.se/
Postat av: JP

Jag har länge funderat på att göra en sån lista för att ha att titta tillbaka på. Jag blev tokglad av din lista, trots att det är Din lista. Det smittar ju av sig :)

2010-06-09 @ 18:11:06
URL: http://jpe.blogg.se/
Postat av: Hannah

Roligt att det smittar! Det var ju så jag fick idén också iofs. Gör egna listor och publicera vettja, vore kul att få läsa! :)

2010-06-10 @ 21:26:18
URL: http://hannahochvarlden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0