Burkor och sexköp.

Medan jag roar mig med att om ett fåtal timmar gå på semester så tänkte jag att ni kunde läsa den här artikeln på Newsmill skriven av Fredrik Holmgren, FP. Klockrent! Jag hade verkligen inte kunnat sätta ord på det bättre själv. Jag tycker att det är mycket intressant att man hävdar att kvinnor i dessa två sammanhang är förtryckta och underordnade per definition, helt utan att lyssna till vad dessa kvinnor själva säger. Självklart finns det exempel då dessa kvinnor är förtryckta och underlägsna, men det är ju rent hyckleri att politiker och folk i allmänhet utgår ifrån att så alltid är fallet helt utan att faktiskt fråga de ytterst berörda. Men som Fredrik skriver, "när det gäller de sexsäljande kvinnorna och männen så betyder plötsligt inte den egna viljan något. Då följer man istället linjen att dessa inte själva förstår hur utnyttjade de är, och stiftar lagar på området." Sedlighetslagar, helt enkelt.

Sedan bör man väl poängtera, vilket Fredrik också gör i sin artikel, att det man behöver jobba emot och lägga sin energi på här är det vidriga sexuella tvång som förekommer kring trafficking och människohandel. Inte på dem som så långt vi vet helt och hållet självmant kan ha valt att ta betalt för sexuella tjänster eller dölja sitt ansikte. För var och en bör ju faktiskt ha rätten att bestämma över sig själv, även om just det valet är ett som många har svårt att föreställa sig skulle vara frivilligt.

Här kan du för övrigt läsa Benny Holmbergs väldigt belysande artikel om hur sexköpslagen ser ut och hur otydlig och förvirrande den faktiskt är.

Kommentarer
Postat av: .

fast tror du seriöst att en människa utan sår i själen frivilligt väljer att sälja sin kropp sexuellt till någon annan?

2010-07-17 @ 03:36:51
Postat av: Tobbe -> Tomelillas största blogg..

Hejsan

Allt bra? :)



Ha en toppen dag!! :D

2010-07-17 @ 04:04:19
URL: http://tobbees.com
Postat av: Hannah

Jag tror seriöst på att människor har rätt att välja vad de vill göra med sina liv och sina kroppar, och att en förmyndigarattityd gör föga för att stärka kvinnors rätt över sina egna kroppar. Och jag tycker framförallt att det är väldigt intressant att saker och ting alltid mäts med en helt annan måttstock när det handlar om sex. För vem kritiserar en massös? Hon säljer en fysisk tjänst som någon njuter av. Varför är det helt plötsligt något helt annat när det handlar om sex, på ett sätt en massage på en annan nivå? Det jag menar är att vi inte borde vara så snabba med att anta att sex betyder samma sak för alla människor i denna värld.

2010-07-19 @ 20:39:21
URL: http://hannahochvarlden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0