Varför sharia och Sverige inte går ihop.

Den här artikeln på Svd tycker jag var helt fantastiskt bra. Verkligen mitt i prick. Läs vettja.

I en föreläsningssal i Uppsala har Mosa Sayed försvarat sin doktorsavhandling Islamisk arvsrätt i det mångkulturella Sverige. Själva grundtesen är att man ska kunna använda sig av sharialagar inom t.ex arvsrätt om den avlidne tros ha velat det. Detta då grundat på att Sverige ändå är ett mångkulturellt land där olika religioner ska kunna utövas fritt. Att införa arvrätt enligt sharia skulle dock innebära att kvinnor ärver mindre än män.

Jag kan många gånger utse mig till första försvarare av religionsfrihet och rätten att utöva sin egen personliga övertygelse. Men. Det står faktiskt inskrivet i Sveriges grundlag att alla människor, oavsett kön, ålder, hudfärg eller sexuell läggning har samma värde. Att använda sig av sharialagar och därmed låta män ärva mer än kvinnor just för att de råkade födas som män är alltså att direkt bryta mot grundlagen. Som Dilsa Demirbag-Sten skriver i artikeln ovan; man ska se till individens rätt, inte till gruppens normer.

För en demokrati skjuter ju sig själv lite i foten om man i demokratins och religionsfrihetens namn är beredd att inkräkta på just de demokratiska rättigheter som gav en religions- och uttrycksfrihet från första början.

Kommentarer
Postat av: oh

stjuter? vad betyder det?

2010-02-05 @ 12:11:05
Postat av: Hannah

Av allt man kan kommentera på. Haha.

2010-02-06 @ 17:23:37
URL: http://hannahochvarlden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0