Helgbestyren.

En snabbloggning innan resten av helgen fortlöper. Igår efter jobbet drog jag och träffade Josse och så åkte vi hem till henne. Till hennes nya lya dårå. Grymt trevlig! Där mötte vi även upp Anne och så skålade vi i mousserande för nya lägenheten och åt lax-och pepparrotssnittar. Och middag. Och tittade på Let's Dance. Gött. Fredagsmys på hög nivå alltså.

Lördagar är för mig ofta dagar då jag känner mig rätt effektiv. Klockan är strax efter tolv och jag har redan hunnit med en halvtimmes promenad, en halvtimmes spinning, en halvtimmes core, inhandling av ett par sygrejer, dusch, matlagning och lunchätande. Snart ska jag iväg och handla inför semmelkalaset, och sedan bär det av mot Uppsala! Hanna har fyllt år (för lättså länge sen men ändå) och det ska firas med tårta och nysydd klänning i hennes korridor. Wee!

Så härs på er! Trevlig helg så hörs vi snart igen.

Kommentarer
Postat av: Richard

Då det av någon mystisk anledning inte går att kommentera ditt förra inlägg om vad som är privat så får jag skriva här.

Jag håller med om att förbud inte är rätt väg att gå - MEN i vissa sammanhang är det olämpligt och/eller orimligt att man ska kunna skyla hela sitt ansikte.

Exempel på detta är vid tentor och andra prov. När man arbetar med vissa samhällsviktiga funktioner, som till exempel polis. Vid passage genom tull/säkerhetskontroller.

Det finns iofs vissa sätt ta sig runt det mesta av detta, men jag måste nog hålla med vissa att om man väljer att klä sig på vissa vis (inte bara i burka, utan även kort kort... osv) så får man helt enkelt acceptera att man kanske inte är lämplig på alla jobb eller i alla sammanhang.



en tanke bara.

2010-02-13 @ 16:27:55
Postat av: Hannah

Jag håller med. Det är som i artikeln jag skrev om tidigare, i inlägget "Varför sharia och Sverige inte går ihop". Att om man t.ex. är pacifist så kan man inte arbeta på en vapenfabrik, och detta är inte diskriminering utan beserat på en egna personliga övertygelse. Men faran ligger ju i att man pratar om ett allmänt förbud. Sedan kan man ju även diskutera vart gränsen går, burka kan ju klassas som en säkerhetsrisk i tullar etc, men hijab borde ju rimligtvis i så fall vara okej i mer eller mindre alla yrken. Vi får väl hoppas att det inte behöver gå riktigt så långt att det blir en diskussion.

2010-02-14 @ 20:13:40
URL: http://hannahochvarlden.blogg.se/
Postat av: Hannah

Det är ju samma sak som att en annan måste ha kostym på vissa jobb, eller uniform i andra yrken. Klädkod när man representerar något större än en själv är ju ett ganska rimligt krav på en anställd. Men jag tycker fortfarande att man måste kunna kompromissa när det handlar om en individs personliga övertygelse om något som är större än livet självt.

2010-02-14 @ 20:15:52
URL: http://hannahochvarlden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0