Muren som föll och den som ska falla



I närheten av Betlehems checkpoint, 2008. Foto: jag.

Okej, det är sent och jag börjar jobba klockan sju imorgon bitti, men jag känner ändå att jag måste nämna detta just idag. Idag är det ju nämligen exakt 20 år sedan Berlinmurens fall. Runt om i världen firar en massa människor denna händelse, och detta med all rätt. Men jag tycker ändå att vi borde ta tillfället och dagen i akt och fundera lite kring likheterna mellan Berlinmuren och muren som i skrivande stund byggs på Västbanken.

För det första är de ju lika förkastliga bägge två, just för att man verkligen inte löser några konflikter genom att undvika varandra, utan det är snarare bara att lägga locket på en kokande gryta. Det okända är man rädd för, liksom.

Sedan har vi de fysiska likheterna. Cement. Taggtråd. Dödszon (en viss area längs muren där man riskerade/riskerar att bli skjuten om man befann/befinner sig). Segregering. Skapande av ghetton. Klasskillnader. Ja, likheterna är slående. Muren på Västbanken är dock 8-10 m hög där den är byggd av cement, så den är betydligt högre än Berlinmuren någonsin var.

Så, vänner. Det är dags att vi gör nåt åt det här. Muren på Västbanken är olaglig enligt FN och enligt internationella domstolen i Haag, och det är dags att omvärlden börjar visa Israel på riktigt att det här inte är okej.


Kommentarer
Postat av: Fadren

Jojo, helt rätt, har du kollat "district 9" än? finns det nåra likheter?

2009-11-09 @ 23:50:45
Postat av: Hannah

Jo, vi kollade på den igår faktiskt. Och ja, jag kom ju hela tiden att tänka på sättet man segregerar, skapar fördomar och rädsla genom att skilja folk åt, vapen, förtryck, taggtråd... Nog för att det var lite värre i District 9 (tack och lov) men där finns ju ett väldigt tydligt budskap. Och det här med att som flykting vilja åka hem finns ju med också. Intressant film.

2009-11-10 @ 08:08:34
URL: http://hannahochvarlden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0