Om sex och våldtäkter och nyhetsförmedlingen av dessa.

Jag vet inte om det bara är jag, men jag tycker att det på den senaste tiden har varit helt sjukt mycket skriverier om de mest extravaganta våldtäkter/försök. 12-åringar som hoppar på 19-åringar, en man som våldtar höggravida kvinnor, en annan man som cyklar från port till port och tränger sig in i kvinnors hem för att våldta dem.

Jag hoppas att den är ökningen av sådana här skriverier som jag tycker mig se har att göra med att det inte längre är lika skamfyllt att ha blivit överfallen/sexuellt utnyttjad/våldtagen, och att man därmed är mer anmälningsbenägen. Men jag kan inte riktigt släppa det här med att det känns som att det blivit vanligare. Mycket vanligare. Det är kanske bara en känsla hos mig, men den finns där. Och allt detta i kombination med att kvällstidningarna på nästa uppslag skriver om det nya, sexiga underklädesmodet och spännande dejtingformer känns som att det kan sätta griller i huvudet på vissa. Jag vet inte. Den sexuella frihetens pris?

Hos Emelie igår tittade vi på sista avsnittet av The sexual revolution som låg uppe på SVT Play. Intressant, men den fick mig att tänka på det här. De tog upp den epoken då porren blev mer och mer våldsam. Det förekom blod, våld, slag, blåmärken, bondage. Och detta under parollen att kvinnan gillade det. Detta är ett mycket riskabelt uttryckssätt. Dessa bilder säger oss ju att det är okej att slå sin kvinna, för i hemlighet så gillar hon det. De gör kvinnan till ett offer, ett objekt.

Jag tror att det jag försöker knyta ihop här är detta: Den våldsamma porren i början av 80-talet triggade igång lite av ett våldssexuellt beteende. Man var i alla fall rädd att det kunde göra det, och jag är högst benägen att hålla med. Man flyttar ju hela tiden ribban för vad som är "normalt". Jag kan ibland få lite samma vibbar av sättet man beskriver de mest extrema våldtäktsfallen i dagens media. Som att det vore någon typ av underhållning att läsa. Sex säljer, och detta även när det gäller våldtäkter, uppenbarligen. Hade man annars skrivit om det på detta målande sätt? Det kittlar någonstans. Man förfäras över det, men hade man läst med samma förfärade intresse om det hemska inte hade haft sexuella inslag?

Don't get me wrong, jag tycker verkligen inte att man ska börja smussla med våldtäkterna. Det är galet bra att det anmäls mer, men någonstans tycker jag att det saknas en diskussion om varför våldtäkterna ökar (om det är det de gör, jag har ingen statistik som bekräftar mina påståenden). Vad beror det på? Kan det bero på bilden av att alla människor har sex och vill ha sex? Att en mer eller mindre inte spelar någon roll, hon har ju ändå redan legat med tio pers? Att modet hela tiden säger åt oss att vara sexiga? All musik om hoes and bitches? Porren? Vad är det som gör att människor anser sig ha rätt att ge utlopp för sina sexuella lustar på andras bekostnad? Har vi gjort sex till både något större och mindre än vad det kanske är/behöver vara? Och vad gör vi åt det här?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0